Pij kawę - nie umrzesz na serce
- Data:
- 2010-03-03 15:29
- Komentarzy:
- 0
Kardiolog Arthur Klatsky wraz z zespołem przebadał ponad 130 tys.
ludzi, mężczyzn i kobiet, w wieku 18-90 lat. Zmniejszenie ryzyka arytmii wystąpiło u wszystkich uczestników badań
niezależnie od pochodzenia etnicznego, płci oraz tego, czy palili papierosy, czy
nie. Także zakłócenia pracy serca nie miały związku z tymi czynnikami. - Wprawdzie
nie ma automatycznego związku sugerującego, że kawa odpowiada za niższe ryzyko
arytmii i że chroni przed tym stanem, ale nasze badania sugerują, że nie wyrządza
szkody. Z naszych danych wynika, iż ci, którzy piją kawę w umiarkowanej ilości nie
muszą się obawiać, że skłonność ta stanie się powodem dużych zakłóceń pracy serca -
wyjaśnił Klatsky.
Wcześniejsze badania hiszpańskiego Universidad Autonoma de Madrid wykazały, iż u kobiet pijących trzy filiżanki kawy dziennie o ok. 25 proc. mniejsze było ryzyko śmierci z powodu choroby serca. W jeszcze innych badaniach wyliczono, że u mężczyzn pijących pięć lub więcej filiżanek dziennie ryzyko śmiertelnej choroby serca było mniejsze o 44 procent. U tych, którzy poprzestawali na 2-3 filiżankach dziennie ryzyko udaru było mniejsze o blisko 20 proc.
PAP, arb

Komentarze